مهم ترین نکات انتخاب پرستار کودک

به دلیل مشغله‌های بسیاری که ممکن است پدران و خصوصاً مادران تجربه کنند، گاهی اوقات نیاز به یک پرستار کودک برای نگهداری از کودک در زمان کاری احساس می‌شود، به همین دلیل نیاز به دانستن نکاتی است که پرستار ماهری را بتوان انتخاب کرد.

مهم ترین نکات انتخاب پرستار کودک

قبل از اینکه برای فرزندتان پرستار انتخاب کنید، باید به نکات بسیار مهمی توجه کنید تا بهترین انتخاب را برای پرستاری از فرزندتان داشته باشید.

پرستار کودک چه کسی است؟

به فرد یا شخصی گفته می‌‌شود که جهت نگهداری و مراقبت از کودکان، تمامی آموزش‌‌ها و دوره‌‌های لازم را پشت‌ سر گذاشته و در این حرفه نیز دارای مهارت، تخصص و تجارب کافی باشد. در واقع کسی است که با تمامی رفتار ها، حالات، واکنش‌‌ها و همچنین نیازهای کودکان در سنین گوناگون آشنایی کامل داشته و دارای تسلط کافی بر چگونگی برخورد با کودکان و رفع نیازهای آن‌ها می‌باشد.

انتخاب پرستار کودک

مزایای استخدام پرستار کودک چیست؟

محیطی که فرزند شما در آن نگهداری می شود همان محیط امن خانه می باشد چون پرستار کودک در منزل خدمات پرستاری را انجام می دهد.

بدون دغدغه و با سپردن مسئولیت ها به پرستار بچه در منزل می توان از بابت بیدار شدن فرزندتان و لباس پوشیدن و کارهای دیگه در سر وقت مطمئن شد.

انتخاب پرستار کودک

دیگر از دغدغه های هر روز صبح خبری نیست که با هزار دردسر فرزندتان را از خواب بیدار کنند و لباس بپوشانند و وسایل آماده کنند و ابتدا او را تا مهد یا منزل یکی از اقوام برسانند.

در صورت رضایت از پرستار نوزاد و کودک و با مراقبت طولانی مدت او باعث رشد شخصیتی و تربیتی کودک در محیط امن خانه در کنار خانواده می شود.

سن کودک

یکی از اولین نکاتی که در مورد انتخاب پرستار باید درنظر گرفته شود، سن فرزند شما است. در سنین پایین که کودک نیاز به مراقبت دارد، بهتر است پرستار با مهارت‌های نگهداری از کودک آشنا بوده و تجربه کافی داشته باشد.

برای مثال پرستارانی که مادر هستند یا تجربه نگهداری از کودک را دارند، برای نگهداری از فرزند شما گزینه مناسب‌تری محسوب می‌شوند. کودکان بزرگ‌تر خودشان قادر به صحبت کردن هستند و می‌توانند اتفاقات خانه را گزارش دهند اما در مورد کودکانی که هنوز توانایی حرف زدن ندارند کنترل شرایط اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

انتخاب پرستار کودک

در مورد کودکان بزرگ‌تر بهتر است پدر و مادر پرستاری را انتخاب کنند که توانایی کار و بازی با کودک را داشته باشد. حتی اگر پرستار قادر باشد کارهای آموزشی انجام دهد و تجربه یا تحصیلات مرتبط را داشته باشد، داشتن این قابلیت‌ها به مراتب بهتر است. بهترین سن برای پرستاران 28 تا 40 سال است.

مصاحبه با پرستار

زمانی که پدر و مادر از طریق موسسات یا آشنایان با پرستاری آشنا شدند، بهتر است قبل از استخدام و سپردن فرزندشان، با او مصاحبه کنند. در روز مصاحبه انتظارات باید به‌طور واضح و مشخص بیان شوند. مثلا مادر بگوید که انتظار دارد پرستار چه غذاهایی را دراختیار کودک قرار دهد، آیا لازم است که خود پرستار هم برای کودک غذا بپزد، آیا باید بخشی از کارهای آموزشی را هم برعهده داشته باشد و آیا می‌تواند کودک را از خانه بیرون ببرد؟

انتخاب پرستار کودک

عادت‌های غذایی کودک، ویژگی‌های رفتاری، حساسیت‌های غذایی و مواردی از این دست هم نکات مهمی هستند که باید به پرستار گوشزد شود.

پیشنهاد می‌شود که مادر در مورد محل قرار گرفتن تلفن‌های تماس ضروری، داروهای کودک، دفترچه بیمه و… پرستار را مطلع کند تا در شرایط اضطراری پرستار به موقع به کودک کمک کند.

اگر می‌خواهید از اماکن معتبر برای فرزندتان پرستار استخدام کنید، حتماً لیست خدمات پرستاری در منزل شیراز را مطالعه کنید.

کنترل از راه دور

در مورد کودکانی که در سنین قبل از سه سالگی هستند و توانایی صحبت کردن ندارند، بهتر است اقدامات دیگری هم در نظر گرفته شود. به‌عنوان مثال اگر پدر و مادر امکانات مالی خوبی دارند، خرید دوربین‌های مدار بسته اقدام موثری است که می‌تواند در نظارت کارهای پرستار تاثیر داشته باشد. درصورتی‌که امکان خرید دوربین مدار بسته وجود ندارد، والدین می‌توانند حداقل صدای پرستار را ضبط کنند.

انتخاب پرستار کودک

البته نکته مهم اینجاست که خود پرستار در جریان نصب دوربین یا دستگاه ثبت صدا باشد و بداند که والدین کودک، عملکرد او را کنترل می‌کنند. برای نظارت بر کار پرستار می‌توان از همسایه‌ها هم کمک گرفت. مادر می‌تواند به یکی از خانم‌های همسایه بسپارد تا اگر صدای گریه ممتد کودک را شنید برای پیگیری به خانه‌شان مراجعه کند.

همسویی رفتار والدین و پرستار

هماهنگی و همسویی رفتار والدین و پرستار هم موضوع قابل‌توجهی است که خانواده‌ها باید به آن توجه داشته باشند. قرار است فرزند شما 7 یا 8 ساعت در روز را نزد پرستارش باشد و به همین دلیل لازم است بین رفتار پدر و مادر و پرستار همسویی جهت‌داری وجود داشته باشد. مثلا اگر در خانه قانونی وجود دارد که کودک نباید قبل از غذا شیرینی بخورد، توصیه می‌شود که از پرستار هم بخواهید به این نکات توجه داشته باشد و در مورد نحوه تشویق یا تنبیه کودک هم مطلع شود.

انتخاب پرستار کودک

فرصت آشنایی کودک و پرستار

نکته مهم دیگر این است که بعد از توافقات اولیه، فرزند شما و پرستار ناگهان باهم تنها نمانند. باید فرصتی برای آشنایی هردوی آنها ایجاد شود. بهتر است این فرایند از چند هفته قبل شروع شود و زمانی که مادر هم حضور دارد، پرستار و کودک برای مدت کوتاهی در اتاق تنها باشند تا کودک به تدریج به حضور پرستار عادت کند و پرستار هم بتواند ریزه‌کاری‌های کار با کودک را یاد بگیرد و بتواند به پرستار اطمینان کند. در این صورت راحت‌تر کنار او می‌ماند.

انتخاب پرستار کودک

تعویض پرستار ممنوع

برای برقراری ارتباط بین فرزند و پرستار، والدین باید به این دو نفر کمک کنند. اگر انتخاب پدر و مادر در مورد پرستار خوب و مناسب باشد، پیشنهاد می‌شود از تعویض پرستار برای کودک‌شان خودداری کنند؛ مگر اینکه دلایل موجهی مانند دوری مسافت، جابه‌جایی و مواردی از این دست وجود داشته باشد. در غیر این صورت به دلیل دلبستگی کودک به پرستار ممکن است مشکلی برایش ایجاد شود.

جمع‌بندی درباره انتخاب پرستار برای کودک

پرستار برای کودک یکی از مهم‌ترین اشخاص برای تربیت کودک شما است، بنابراین نیاز است که بهترین فرد را برای این منظور انتخاب کرده و خودتان نیز روی نگهداری کودک‌تان نظارت لازم را داشته باشید.

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *