مهم ترین نکات خرید دوربین عکاسی

دوربین عکاسی، از محصولات جذاب و پرکاربرد مورد استفاده در سال های اخیر است، لازم است که قبل از خرید این محصول، با مهم ترین نکات خرید دوربین عکاسی آشنا شوید.

مهم ترین نکات خرید دوربین عکاسی

همه ما دوست داریم که لحظات به یادماندنی و جذاب زندگی‌مان را با بهترین کیفیت ثبت کرده و آن‌ها را ماندگار کنیم، دوربین عکاسی وسیله‌ای بسیار مناسب برای ثبت باکیفیت لحظات است اما برای خرید آن باید با نکات مهمی آشنا شوید.

هنگام جستجوی دوربین عکاسی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

ممکن است هنگام جستجوی دوربین عکاسی، گزینه‌های بسیار فریبنده‌ای مشاهده کنید که سرشار از قابلیت‌های گوناگون هستند. این دوربین‌ها بدون شک قیمت بالایی نیز خواهند داشت. اما آیا خرید آن‌ها منطقی است؟ اینکه بخواهید هزینه بالایی بابت آن‌ها پرداخت کنید به خودتان بستگی دارد؛ اما این را به‌خاطر داشته باشید که ویژگی‌های بسیاری از دوربین‌ها ممکن است به کارتان نیاید!

دوربین عکاسی

کیفیت تصویر بهتر از دوربین گوشی شما

با خواندن بررسی‌های مربوط به مدل‌های مختلف دوربین، باید بتوانید این تصمیم مهم را بگیرید. اگر دوربین، تصویری زیباتر و با کیفیت‌تر از گوشی شما نمی‌گیرد یا حداقل ویژگی‌هایی را ارائه نمی‌دهد که گوشی شما فاقد آن است، حمل کردن آن و خرید آن هیچ فایده‌ای ندارد.

دوربین عکاسی

ارگونومی مناسب دستان شما

اگر نمی‌توانید برای خرید و بررسی دوربین به فروشگاه دوربین فروشی فیزیکی بروید، فقط باید بر اساس بررسی‌هایی که می‌خوانید تصمیمی آگاهانه بگیرید. آیا دوربین به اندازه کافی بزرگ است؟ آیا ایستایی مشخصی دارد؟ آیا دکمه‌های ضروری به اندازه کافی از هم فاصله دارند؟

دوربین عکاسی

اندازه‌ای که متناسب با عادات شما باشد

این بخش یک مورد مهم است. آیا شما والدینی هستید که فرزندی را در کنار خود دارید؟ اگر چنین است، دوربین شما احتمالا باید سبک و یا فشرده باشد. آیا معمولا کیف با خود حمل می‌کنید؟ پس می‌توانید یک کیف دوربین مناسب نیز داشته باشید. آیا شما زیاد مسافرت می‌کنید؟ و غیره.

در دسترس بودن لنزهای متناسب با بودجه و نیازهای آینده شما

اگر دوربین کامپکت با لنز ثابت انتخاب می‌کنید، نیازی به در نظر گرفتن این موضوع نیست. اگر دوربینی با لنز قابل تعویض انتخاب می‌کنید، به سایر لنزهای ارائه شده نگاهی بیندازید. آیا آنها در محدوده قیمت شما هستند؟ آیا فواصل کانونی مورد نیاز شما در بین آنها وجود دارد؟ آیا لنزهای دست دوم برای مدل مورد نظر شما موجود است؟

دوربین عکاسی

آخرین مدل با بودجه شما

با توجه به اینکه فناوری دوربین بسیار سریع رشد می‌کند، همیشه سرمایه گذاری بر روی جدیدترین دوربین‌ها را توصیه می‌کنیم. اگر بودجه شما نمی‌تواند تا آخرین حد نهایی برسد، معمولاً با مدل قبلی می‌توان به توافق رسید، اما سعی کنید از هر چیزی قدیمی‌تر از این مقدار پرهیز کنید. گزینه دست دوم نیز وجود دارد اما قطعا خرید آن ریسک‌های خودش را دارد.

نیازهای خود را قبل از خرید بشناسید

منظور از شناخت نیاز این است که بدانید هدف نهایی شما (حداقل برای ۴ سال آینده) چه خواهد بود. اگر می‌خواهید عکاسی را در حد سرگرمی انجام دهید که با دوربین تلفن همراه‌تان هم احتمالا بتوانید این کار را بکنید. اما اگر می‌خواهید از سرگرمی و انتشار عکس در فضای مجازی فراتر روید؛ باید دوربینی داشته باشید که بتواند عکس‌هایی باکیفیت بگیرید و آنها را ویرایش کنید. ویرایش تصاویر به اندازه ثبت آنها مهم است و شاید حتی مهمتر!

دوربین عکاسی

انواع مختلف دوربین عکاسی کدامند؟

DSLR

دوربین‌های DSLR همه کاره هستند، دارای ارگونومی خوب، عمر باتری عالی هستند و مهم‌تر از همه، با طیف گسترده‌ای از لنزهای قابل تعویض کار می‌کنند. مدل‌های سطح پایین با قیمت‌های مقرون به صرفه در دسترس هستند و می‌توانید در بازار دست دوم نیز قیمت‌های بسیار خوبی پیدا کنید. از طرفی، بزرگ‌تر و سنگین‌تر هستند و مانند انواع دیگر دوربین‌ها، بهترین فناوری‌های فوکوس خودکار (و سایر فناوری‌های دیگر) را ارائه نمی‌کنند.

دوربین عکاسی

بدون آینه

یک دوربین بدون آینه، آینه‌ای را که در داخل دوربین DSLR یافت می‌شود، ندارد، که به آن مزایای مختلفی می‌دهد. آن‌ها می‌توانند لنزهای ثابت یا قابل تعویض داشته باشند. به طور خلاصه: دوربین‌های بدون آینه فناوری مفیدتری ارائه می‌دهند و تجربه عکاسی شما را ساده‌تر از دوربین‌های DSLR می‌کنند. آنها همچنین ارزش بیشتری نسبت به پول پرداختی دارند. آنها معمولا کوچک‌تر و سبک‌تر از دوربین‌های DSLR هستند و اگر زیاد سفر می‌کنید آنها را به یک انتخاب عالی تبدیل می‌کند.

دوربین عکاسی

میکرو چهار سوم

دوربین‌های میکرو چهار سوم نوعی دوربین بدون آینه هستند که طیف گسترده‌ای از سبک‌ها و گزینه‌ها را پوشش می‌دهند، اما ویژگی مشترک آن‌ها اندازه سنسورشان است، لنزهای آن‌ها کوچک‌تر، سبک‌تر و ارزان‌تر هستند و نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که داشتن یک سیستم دوربین کوچکتر همیشه برای همه خوب نیست و برای اغلب کسانی که دست های بزرگتری دارند، یک مشکل بزرگ است.

دوربین عکاسی

کامپکت

دوربین‌های کامپکت بسیار محبوب هستند و دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد. ابعاد کوچک آن‌ها باعث می‌شود تا آن‌ها را قابل حمل و راحت کند. می‌توانید این دوربین‌ها را هر روز همراه خود داشته باشید، دقیقاً مانند تلفن دوربین گوشی. البته با کیفیت تصویر بهتر یا ویژگی‌هایی که گوشی شما ندارد. این ویژگی‌ها می‌توانند لنز زوم، قابلیت‌های بهتر عکس‌برداری در نور کم، عکاسی پشت سر هم سریع‌تر، عکس‌برداری با فرمت RAW و غیره باشند. برخی از افراد صرفاً ترجیح می‌دهند برای عکاسی یک دوربین واقعی را به جای یک گوشی در دست بگیرند. دوربین جمع و جور معمولاً به این معنی است که احتمال دارد آن را با خود در جیب یا کیف همراه داشته باشید.

دوربین عکاسی

بریج

دوربین‌های بریج کوچک‌تر از دوربین‌های DSLR اما بزرگ‌تر از دوربین‌های کامپکت هستند. این دوربین‌ها شکاف بین این دو رده دوربین را به خوبی پر می‌کنند و لنزهای زوم با بزرگنمایی بالا (ثابت، غیرقابل تعویض) و کنترل‌های دستی را ارائه می‌کنند. اما یک دوربین DSLR تمام عیار نیستند. دوربین‌های بریج یک گزینه همه کاره عالی هستند و بین عکاسان علاقه مندی که نمی‌خواهند نگران تغییر لنز باشند، اما همچنان خواهان انعطاف پذیری زوم دوربرد هستند، محبوبیت بالایی دارند.

دوربین عکاسی

ویژگی‌ها و مشخصات مهم قبل خرید

مگاپیکسل و رزولوشن

میزان مگاپیکسلی که سنسور دوربین می‌گیرد، تعیین می‌کند که چقدر جزئیات در عکس‌ها و فیلم‌ها ظاهر می‌شود، اما یک نکته مهم وجود دارد، قرار دادن مگاپیکسل بیش از حد روی یک حسگر در دوربین‌های نقطه‌ای و گوشی‌های هوشمند به معنای پیکسل‌های کوچک با سطح کمتر برای گرفتن نور است. نتیجه می‌تواند عکس‌های نویزدار (دانه‌دار) باشد، به‌ویژه زمانی که در شرایط کم نور بدون فلاش عکس می‌گیرید. نگران چند مگاپیکسل دوربین خود نباشید. هر چیزی با رزولوشن ۸ مگاپیکسل یا بالاتر در عکسبرداری خوب است.

دوربین عکاسی

دیافراگم

در اصطلاح پایه، دیافراگم اندازه دهانه یک لنز است، به دنبال لنزهایی با حداکثر دیافراگم بزرگ‌تر باشید که به طور معکوس با عدد کمتری مانند f/2.8 یا f/1.8 بیان می‌شوند. آن‌ها اجازه می‌دهند نور بیشتری به سنسور برخورد کند، بنابراین می‌توانید در شرایط تاریک تصاویر روشن‌تر و واضح تری بگیرید. همچنین می‌توان آن‌ها را طوری تنظیم کرد که پس‌زمینه را محو کنند و توجه را به سوژه عکس جلب کنند.

اگر می خواهید برای خودتان موبایل بخرید، ابتدا مقاله مهم ترین نکات برای خرید موبایل را مطالعه کنید.

نوع و اندازه سنسور

سنسور، نور را به سیگنال های الکترونیکی تبدیل می‌کند تا تصویری ایجاد کند. به طور کلی، هر چه سنسور بزرگتر باشد، عکس‌ها بهتر هستند. سنسورهای تصویربرداری بزرگتر امکان ترکیبی از مگاپیکسل بیشتر و پیکسل‌های بزرگتر را فراهم می‌کند که می‌تواند نور بیشتری را جذب کند. بزرگ‌ترین حسگر در دوربین‌های مصرفی، سنسور «فول فریم» دوربین‌های DSLR و دوربین‌های بدون آینه پیشرفته است.

دوربین عکاسی

رتبه بندی ISO

سرعتISO، استانداردی که برای نشان دادن حساسیت فیلم استفاده می‌شود، به دوربین‌های دیجیتال منتقل شده است. هر چه ISO را بالاتر تنظیم کنید، دوربین در گرفتن تصاویر در نور کم بدون فلاش موثرتر است. با این حال، یک نکته وجود دارد: حساسیت ISO بالاتر باعث ایجاد اعوجاج یا نویز بیشتر می‌شود که به صورت دانه بندی در عکس نشان داده می‌شود. همه چیز برابر است، یک سنسور بزرگتر با پیکسل های بزرگتر می‌تواند کیفیت تصویر بهتری در ISO بالاتر داشته باشد.

دوربین عکاسی

سرعت شاتر

سرعت شاتر مدت زمانی است که شاتر باز است تا سنسور در معرض نور قرار گیرد. هرچه سرعت شاتر بیشتر باشد، می‌توان یک جسم متحرک را با وضوح بیشتری ثبت کرد. تنظیمات سرعت شاتر معمولاً در دهم یا صدم ثانیه اندازه گیری می‌شوند.

دوربین عکاسی

اگر به عکاسی ورزشی علاقه دارید، دوربینی می‌خواهید که بتواند با 1/500 ثانیه و سریع‌تر عکاسی کند. بسیاری از دوربین‌های DSLR و دوربین‌های بدون آینه می‌توانند با رزولوشن 1/8000 عکاسی کنند، که اگر از مسابقات اتومبیل رانی عکاسی کنید خوب است، اما سریع‌تر از آن چیزی است که اکثر عکاسان احتمالاً نیاز دارند.

جمع بندی درباره مهم ترین نکات خرید دوربین عکاسی

برای خرید دوربین عکاسی سعی کنید طبق اولویت و انتظاری که از دوربین عکاسی‌تان دارید خریداری کرده و هیچگاه مبلغ بالایی بابت امکاناتی که اصلاً نمی‌شناسید، ندهید، به این نکات توجه کرده تا بهترین دوربین با توجه به اولویت و بودجه شما خریداری کنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *