مهم ترین نکات برای خرید لپ تاپ

امروزه بسیاری از مهندسین، دانشجویان، افراد گرافیست و … برای انجام کارهای خود به لپ‌تاپ نیاز دارند، بنابراین نیاز است قبل از خرید با مهم ترین نکات برای خرید لپ تاپ آشنا باشید.

مهم ترین نکات برای خرید لپ تاپ

لپ تاپ، محصولی است که برای انجام کارهای بسیاری مانند تایپ، طراحی، ادیت ویدئو و خیلی از کارهای دیگه مفید است و برای همین نیاز است قبل از خرید آن با توجه به نیازتان بهترین لپ تاپ با بهترین قیمت را خریداری کنید.

سیستم عامل‌ها را بشناسید

شما باید به خوبی سیستم عامل‌ها را بشناسید و سپس یکی را انتخاب کنید؛ چرا که هم از نظر دسترسی به نرم افزارها و هم از نظر ظاهری سیستم عامل‌ها تا حد زیادی با هم تفاوت دارند و مهم است که قبل از خرید بدانید که هر کدام چه برتری و چه ضعف‌هایی دارد.

Windows

فراگیرترین و کارآمدترین سیستم‌عامل که سابقه طولانی هم دارد مایکروسافت ویندوز است. نرم‌افزارها برای این سیستم‌عامل بسیار زیادتر و روان‌تر است و خیلی از نرم‌افزارها هم اصولاً فقط برای ویندوز تولید می‌شوند. مثلاً نرم‌افزارهای پرکاربرد MS Office، Access یا Outlook مختص ویندوز هستند که اگر نیازتان با این نرم‌افزارها برطرف می‌شود شما باید سیستم‌عامل خود را ویندوز انتخاب کنید. انتخاب سیستم‌عامل ویندوز در محدوده انتخاب شما را خیلی کوچک‌تر نمی‌کند چون امروزه اکثر لپ‌تاپ‌ها بر مبنای سیستم‌عامل ویندوز تولید می‌گردند.

خرید لپ تاپ

ChromeOS

این سیستم‌عامل که شاید برای خیلی از افراد نام‌آشنا نیست و کروم را فقط مرورگر می‌دانند سیستم‌عامل جدیدی باشد اما کروم یک سیستم‌عامل هم دارد که برای کسانی مناسب است که کارهای خود را در مرورگر وب انجام می‌دهند. قابل‌ذکر است که لپ‌تاپ‌های کروم را کروم بوک (Chromebook) می‌نامند. کروم بوک‌ها از قدرت پردازش کمی برخوردارند و برچسب قیمت پایینی دارند و برای افرادی که بودجه کمی دارند مناسب است. بر روی کروم بوک‌ها برخی نرم‌افزارها نصب نمی‌گردند که از آن جمله می‌توان به Adobe’s Creative Suite یا Microsoft Office اشاره کرد البته آفیس نسخه‌ای برای موبایل/تبلت‌ها در نظر گرفته که چون کروم بوک از سیستم‌عامل موبایل اندروید استفاده می‌کند می‌توان این نرم‌افزار را روی کروم بوک نصب کرد اما به این نکته باید واقف بود که قطعاً به‌خوبی عمل نمی‌کند و این مشکل را نیز با دیگر برنامه‌های اندرویدی دارد.

خرید لپ تاپ

MacOS

این سیستم‌عامل که توسط شرکت اپل طراحی و عرضه شده برای کاربران مبتدی بسیار راحت‌تر از ویندوز است و به علت سرعت و راحتی بالا طرف‌داران بسیار زیادی دارد. مشکل این سیستم‌عامل این است که با سخت‌افزارهای غیر از اپل سازگاری درست و کاملی ندارد همچنین نرم‌افزارهای کمتری برای این سیستم‌عامل وجود دارد اما اگر شما از کاربران یا استفاده‌کنندگان دیگر محصولات اپل باشید مانند آی‌پد و آیفون، احتمالاً گزینه‌های شما تا حدودی زیادی محدود به سیستم‌عامل مک می‌گردد و این به علت همان هماهنگی زیاد سیستم‌عامل‌ها و سخت‌افزارهای اپل با یکدیگر است که کیفیت بالایی را به شما ارائه می‌دهد.

خرید لپ تاپ

Linux OS

سیستم‌عامل شناخته شده بعدی که در ابتدای عرضه طرف‌داران زیادی داشت لینوکس نام دارد که Open Source است و شما می‌توانید با هر سخت افزاری آن را نصب کنید. در نظر داشته باشید که برخی از نرم افزارهای مشهور مانند آفیس به روی این سیستم عامل نیست و به Adobe Photoshop هم دسترسی نخواهید داشت. به طور کلی اگر کاربر عادی هستید پیشنهاد نمی‌کنیم به سراغ این سیستم عامل بروید و از ویندوز، مک یا کروم بوک استفاده کنید. این سیستم عامل در بین برنامه‌نویس‌ها محبوبیت زیادی دارد.

خرید لپ تاپ

اندازه مناسب را انتخاب کنید

درست است که هرچقدر لپ تاپ نمایشگر بزرگ‌تری داشته باشد تماشای محتوا در آن لذت‌بخش‌تر خواهد بود اما باید در نظر داشته باشید که هرچقدر لپ تاپ بزرگ‌تری خریداری کنید وزن آن هم بیشتر می‌شود و شما سخت‌تر می‌توانید آن را حمل کنید و به صورت دائمی همراه خود داشته باشید. پس بر اساس نیاز خود تصمیم بگیرید که قرار است زیاد لپ تاپ را جابجا کنید یا قرار است عموما به صورت ثابت از آن استفاده کنید.

خرید لپ تاپ

لپ تاپ 11 یا 12 اینچی: این لپ تاپ‌ها سبک‌ترین و کوچک‌ترین لپ تاپ‌های موجود در بازار هستند و به نوعی می‌توان آن‌ها را تقریبا به اندازه تبلت‌های جدید مورد در بازار دانست.

لپ تاپ 13 تا 14 اینچی: این لپ تاپ‌ها بهترین گزینه برای حمل و نقل و در عین حال داشتن فضای کافی برای کار هستند. برای مثال مک بوک ایر اپل از صفحه نمایشی 13.3 اینچی استفاده می‌کند.

لپ تاپ 15 تا 16 اینچی: اکثر لپ تاپ‌های موجود در بازار در این بازه قرار می‌گیرند و اندازه 15.6 اینچی دارند. این اندازه برای تماشای محتوا، بازی کردن، کار با نرم افزارها بسیار مناسب است اما مقداری حمل و نقل را دشوار می‌کند.

لپ تاپ 17 تا 18 اینچی: لپ تاپ‌هایی با این اندازه برای بازی کردن و تماشای محتوا بسیار جذاب هستند و شما فضای زیادی را پیش روی خود خواهید داشت. همین موضوع باعث می‌شود تا وزن افزایش پیدا کند و این گزینه‌ها برای حمل و نقل بهترین گزینه‌های موجود نباشند.

اگر قصد خرید لپ تاپ دارید، حتما لیست مراکز فروش کامپیوتر و لپ تاپ در مرودشت را مطالعه کنید.

سخت افزار یکی از فاکتورهای مهم خرید لپ تاپ

همه بخش‌های لپ تاپ اهمیت زیادی دارند ولی بدون شک در نهایت مهم‌ترین بخش همین سخت افزار خواهد بود، جایی که به شما کمک می‌کند تا پردازش‌های مختلف را انجام دهید، بازی‌ها را اجرا کنید و بدون کندی با لپ تاپ خود کار کنید. برخی از لپ تاپ‌های موجود در بازار از کارت گرافیک مجزا استفاده نمی‌کنند و این مدل‌ها برای افرادی که با نرم افزارهای سه بعدی و گرافیکی کار می‌کنند و یا با لپ تاپ بازی می‌کنند اصلا توصیه نمی‌شود و این افراد بهتر است به سراغ مدل‌هایی با کارت گرافیک مجزا بروند.

CPU

در زمینه CPU دو برند Intel و AMD سال‌هاست که با هم در رقابت هستند و نمی‌توان یکی را به طور حتم برتر از دیگری دانست. تا چند سال قبل شاید می‌توانستیم بگوییم که اینتل دست بالاتر را دارد اما در حال حاضر دیگر این گفته چندان صدق نمی‌کند. بهتر است هنگام انتخاب پردازنده مرکزی یا همان CPU به عملکرد آن در تست‌های انجام شده و بنچمارک‌های مختلف توجه داشته باشید تا این که بخواهید انتخاب خود را به Intel یا AMD محدود کنید.

خرید لپ تاپ

کارت گرافیک

این قطعه در لپ تاپ‌ها به صورت متصل به مادربرد مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای کارهای مختلف کافی است و تنها برای بازی کردن و انجام کارهای گرافیکی سنگین به کارت گرافیک مجزا نیاز است. سازنده پردازنده گرافیکی متصل به مادربرد خود سازنده CPU است و این یعنی اگر لپ تاپ با پردازنده مرکزی AMD خریداری می‌کنید قطعا کارت گرافیک یکپارچه آن نیز AMD است.

خرید لپ تاپ

از نظر کارت گرافیک دو شرکت Nvidia و AMD برترین‌های موجود در بازار هستند و رقابت نزدیکی هم دارند. به طور کلی اما اکثر لپ تاپ‌ها با کارت گرافیک مجزا از Nvidia استفاده می‌کنند.

میزان رم لپ تاپ

RAM قطعه‌ای است که زمانی که پردازنده شما در حال پردازش داده‌ها است داده‌ها را نگهداری می‌کند که از دست نرود. این‌طور می‌توان رم را معرفی کرد که یک حافظه موقت است و اگر تمام شود شما دیگر نمی‌توانید به CPU فرمان جدیدی بدهید. برای انتخاب رم باید گفت 8 گیگ رم برای یک کاربر معمولی کافی است اما باید این جمله را گفت که هرچه رم بیشتر باشد بهتر است.

خرید لپ تاپ

اگر قرار است ویدئو ادیت کنید و تولیدکننده محتوا هستید پیشنهاد می‌کنیم به سراغ میزان بیشتری از رم بروید و حداقل لپ تاپی با 16 گیگابایت رم خریداری کنید. همچنین اگر قصد دارید با لپ تاپ بازی کنید 16 گیگابایت رم یا بیشتر برایتان مناسب‌تر خواهد بود.

حافظه لپ تاپ

هارد دیسک قطعه‌ای است که شما اطلاعات و البته دیتای سیستم‌عامل خود را در آن ذخیره می‌کنید. می‌توان هارددیسک را با کشوهای یک کمد مقایسه کرد که شما می‌توانید در آن اطلاعات را ذخیره کنید.

خرید لپ تاپ

امروزه اکثر هارد دیسک‌ها به‌صورت جامد یا (SSD) تولید می‌شوند که هم از سرعت بالایی بهره‌مندند و هم بسیار مقاوم در برابر ضربه و تکان خوردن هستند البته هنوز هم لپ‌تاپ‌هایی هستند که به علت قیمت بالای هاردهای SSD از فناوری هارد چرخان استفاده یا همان HDD استفاده می‌کنند که البته این هاردهای چرخان در برابر حرکت و تکان خوردن مشکل دارند و ممکن است هارددیسک چرخان شما متوقف شود و داده‌ها از دست بروند.

صفحه‌ نمایش لپ تاپ

به طور کلی قبل‌تر افراد تنها به اندازه نمایشگر توجه می‌کردند ولی امروز شما باید موارد بسیاری را در نظر داشته باشیم. در ادامه توضیح می‌دهیم در زمینه نمایشگر باید چه نکاتی را مد نظر داشته باشید.

فناوری ساخت پنل

لپ تاپ‌ها با پنل OLED معمولا قیمت بالاتری دارند و رنگ‌ها را جذاب‌تر و زنده‌تر به نمایش درمی‌آورند و همچنین رنگ مشکی هم با عمق بی‌نهایت نمایش داده می‌شود. برتری دیگر این نمایشگرها هم میزان روشنایی بسیار عالی آن‌ها است و این پنل‌ها می‌توانند تا 500 یا 600 نیت روشنایی تولید کنند در حالی که این عدد برای پنل‌های IPS عموما بین 250 تا 300 نیت است. در کل به ترتیب بهترین فناوری را OLED سپس IPS و در نهایت TN می‌دانیم.

خرید لپ تاپ

رزولوشن

هرچقدر رزولوشن صفحه نمایش لپ تاپ بالاتر باشد در هر اینچ تعداد پیکسل بیشتری قرار می‌گیرد و در نتیجه تصویر نمایش داده شده شارپ‌تر می‌شود و شما جزئیات بیشتری را مشاهده خواهید کرد و در کل نمایشگر باکیفیت‌تر می‌شود. امروزه لپ تاپ‌ها از رزولوشن‌های مختلف از جمله HD و FHD و QHD و 4K استفاده می‌کنند.

اگر لپ تاپ خریداری کرده اید اما نیاز به تعمیر دارد، حتما لیست مراکز تعمیرات کامپیوتر و لپ تاپ شیراز را مطالعه کنید.

نسبت تصویر

اکثر لپ تاپ‌های موجود در بازار از نسبت 16 به 19 استفاده می‌کنند و این نسبت کاملا مرسوم است اما اگر تولیدکننده محتوا هستید و می‌خواهید ادیت فیلم و عکس انجام دهید و یا حتی قصد دارید مدت زمان زیادی را مطالعه یا وب‌گردی کنید بهتر است به سراغ پنلی با نسبت 16 به 10 بروید. این نسبت باعث می‌شود نمایشگر عرض بیشتری داشته باشد و فضای بیشتری را برای کار پیش روی شما قرار دهد.

خرید لپ تاپ

نرخ نوسازی و تأخیر

هرچقدر نرخ نوسازی یک صفحه نمایش بالاتر باشد آن نمایشگر می‌تواند محتوا را به شکل روان‌تری پیش روی شما قرار دهد؛ زیرا به تعداد دفعات بیشتری در هر ثانیه این نمایشگر رفرش و تازه‌سازی می‌شود. در گوشی‌های هوشمند نرخ نوسازی 90 و 120 هرتزی مرسوم است ولی در دنیای لپ تاپ‌ها نرخ نوسازی 120، 144، 165 و حتی 300 هرتز هم دیده می‌شود.

خرید لپ تاپ

باتری لپ تاپ

لپ‌تاپ‌ها، گجت‌­هایی قابل‌حمل محسوب می‌­شوند و اصولاً مزیت اصلی آن­‌ها نسبت به کامپیوترهای رومیزی همین ویژگی آن­‌هاست، باتری و طول عمر آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

حجم باتری یک لپ­تاپ را با وات ساعت نشان می‌دهند و طبیعتاً هر چه میزان این عدد بالاتر باشد شارژدهی بهتری را می‌توانید انتظار داشته باشید.

خرید لپ تاپ

موضوعی که در مورد باتری‌ها و شارژدهی محصولات باید بدانید این است که میزان دوام یک دستگاه الزاما به حجم باتری بالاتر آن نیست و بخش زیادی از این موضوع به بهینه‌سازی‌های نرم افزاری و سخت افزاری بستگی دارد. به طور عمومی لپ تاپ‌های ویندوزی شارژدهی باتری خیلی عالی ندارند و شاید بتوان 20 یا 25 درصد لپ تاپ‌های ویندوزی را از نظر شارژدهی مناسب و خوب در نظر گرفت. مک بوک‌ها از این نظر وضعیت بسیار بهتری دارند و به لطف تراشه‌های اختصاصی و بهینه خود اپل مدت زیادی را دوام می‌آورند.

کیبورد و تاچ‌پد

اگر قرار است از کیبورد و تاچ‌پد خود لپ تاپ استفاده کنید حتما توجه داشته باشید که لپ تاپ کیبورد خوب و تاچ‌پد روان و بزرگی داشته باشد.

خرید لپ تاپ

دکمه‌های یک کیبورد خوب باید حس تایپ جذابی داشته باشند و مهم‌تر این که فاصله دکمه‌ها تنظیم باشد. تاچ‌پد خوب هم باید اندازه بزرگی داشته باشد و از ژست‌های حرکتی هم پشتیبانی کند و انگشت هم به صورت روان به روی آن حرکت کند.

جمع بندی درباره مهم ترین نکات برای خرید لپ تاپ

اگر قصد خرید لپ تاپ دارید و برای انجام کارهایتان به آن نیاز دارید، حتما به نکاتی که گفته شد توجه کرده تا بهترین لپ تاپ با قیمت مناسب برای خودتان تهیه کنید.

اشتراک‌گذاری