این لیست از سرویس یاب را به معرفی بهترین کلاس آموزش سه تار در شیراز اختصاص داده ایم. شما می توانید با تماس با شماره های درون جدول زیر استعلام قیمت شهریه آموزش سه تار را بگیرید. با ما همراه باشید.
بهترین کلاس آموزش سه تار در شیراز
نام | نشانی | شماره تماس |
---|---|---|
آموزشگاه موسیقی باران | شیراز، بلوار معالی آباد، خیابان بهاران | 09052199945 |
آموزش پیانو و گیتار در شیراز | شیراز، خیابان قصردشت، خیابان مهدی آباد | 09397578796 |
آموزشگاه موسیقی نکیسا و سرایش | شیراز، بلوار بهشتی | 07132340693 |
آموزشگاه موسیقی ما | شیراز، بلوار قدوسی غربی | 09176745378 |
آموزشگاه موسیقی شیراز | شیراز، بلوار پاسداران | 07138228538 |
آموزشگاه موسیقی شاورک | شیراز، بلوار قدوسی شرقی | 09174047697 |
آموزشگاه خانه موسیقی نو | شیراز، بلوار پاسداران، خیابان امام زمان | 09173027260 |
آموزشگاه موسیقی تیک تاک | شیراز، بلوار استقلال | 09170190070 |
آموزشگاه موسیقی ماهور | شیراز، بلوار ستارخان | 07136264926 |
آموزشگاه موسيقی فاگوت | شیراز، خیابان ملاصدرا، خیابان خلیلی | 09179160500 |
آموزشگاه موسیقی آوای شیراز | شیراز، خیابان فردوسی | 07132362808 |
کلاس موسیقی در شیراز | شیراز، بلوار میرزای شیرازی | 07136248806 |
آموزشگاه موسیقی چاووش | شیراز، بلوار ایمان جنوبی | 07136322260 |
آموزشگاه موسیقی آرشه | شیراز، خیابان زرگری | 07136261077 |
آموزشگاه موسيقي مقام | شیراز، بلوار چمران، قبل از خیابان مهتاب | 07136271183 |
آموزش آواز و خوانندگی در شیراز | شیراز، خیابان قصردشت، ابتدای خیابان 76 قصردشت | 09215474157 |
آموزشگاه موسیقی همایون | شیراز، تقاطع خیابان مشیر غربی و باسکول نادر | 09171117245 |
آموزشگاه موسیقی ملودی | شیراز، تقاطع خیابان معدل و خیابان پوستچی | 09173133933 |
آموزشگاه موسیقی صبا | شیراز، خیابان ارم، خیابان سوم استاد دیرین | 07132250451 |
اموزشگاه موسیقی اردیبهشت | شیراز، بلوار آزادی، نبش پارک آزادی | 07132276595 |
آموزشگاه موسیقی رهام | شیراز، بلوار آزادی، خیابان خاکشناسی | 07132260970 |
آموزشگاه موسیقی ترنم | شیراز، بلوار معالی آباد، قبل از خیابان پزشکان | 09376188115 |
آموزشگاه موسیقی دلشدگان | شیراز، بلوار معالی آباد، بعد از خیابان گلها | 07136358981 |
تاریخچه سه تار
سه تار، یکی از سازهای اصیل و محبوب موسیقی ایرانی است که ریشههای دیرینهای دارد. ریشههای این ساز را میتوان در سازهای باستانی مانند تنبور و دوتار جستجو کرد.
سه تار در گذر زمان
- دورههای اولیه: قدیمیترین نمونههای باقیمانده از سازهایی شبیه به سه تار، به قرن یازدهم هجری شمسی باز میگردد. با این حال، تحقیقات باستانشناسی نشان میدهد که ریشههای این ساز به هزاران سال پیش از میلاد مسیح میرسد. در برخی نگارهها و آثار سفالی کشف شده در شهر باستانی شوش، نشانههایی از سازی مشابه سه تار دیده شده است.
- قرن دوازدهم هجری شمسی: مشتاق علی شاه، نوازندهای که در قرن دوازدهم هجری شمسی میزیست، با اضافه کردن سیم چهارم به سه تار، تحولی بزرگ در این ساز ایجاد کرد. سیم چهارم یا «واخوان»، نقش مهمی در تعیین کوک و رنگ صدای سه تار ایفا میکند.
- عصر ناصری: در عصر ناصری، میرزا عبدالله فراهانی، از نوازندگان برجسته سه تار و تار، نقش مهمی در ارتقای جایگاه سه تار در موسیقی ایرانی ایفا کرد. او با تدریس و اجرای برنامههای موسیقی، به معرفی سه تار به عنوان یک ساز جدی و حرفهای پرداخت.
- قرن چهاردهم هجری شمسی: با پیدایش رادیو و پخش برنامههای موسیقی، سه تار به تدریج در میان مردم محبوبیت بیشتری پیدا کرد. احمد عبادی، فرزند میرزا عبدالله، از جمله اولین استادانی بود که سه تار را ساز اصلی خود قرار داد و به آموزش و اجرای آن پرداخت.
آدرس و شماره تماس کلاس آموزش ساکسیفون در شیراز را در لیست لینک شده آورده ایم.
ساختمان و اجزا سه تار
بدنه یا کاسه
بدنه سه تار، قلب تپنده این ساز است. معمولاً از چوبهای سخت و مقاوم مانند گردو، توسکا و آبنوس ساخته میشود. شکل کاسه به صورت بیضی است و برای تولید صدای گرم و دلنشین طراحی شده است.
دسته
دسته سه تار، محل قرارگیری دست نوازنده است. از چوبهای سبکتر مانند گردو یا توسکا ساخته میشود و به بدنه متصل است. طول و ضخامت دسته، بر روی راحتی نوازنده و نوع صدایی که از ساز تولید میشود، تأثیرگذار است.
شیطانک
شیطانک، قطعه کوچکی است که در انتهای دسته قرار دارد و وظیفه تنظیم ارتفاع سیمها را بر عهده دارد. جنس شیطانک معمولاً از استخوان یا پلاستیک است.
خرک
خرک، قطعهای چوبی است که بر روی بدنه قرار دارد و سیمها بر روی آن قرار میگیرند. ارتفاع خرک، بر روی میزان کشش سیمها و در نتیجه، بر روی کوک و صدای ساز تأثیر میگذارد.
سیمها
سه تار معمولاً دارای چهار سیم است که از جنس فلز هستند. سیمها با ضخامتهای مختلف تولید میشوند و هر سیم، صدایی با رنگ و میزان متفاوت تولید میکند.
پردهها
پردهها، نوارهای باریکی از جنس فلز یا پلاستیک هستند که بر روی دسته قرار میگیرند و طول سیمهای آزاد را محدود میکنند. با فشار دادن سیمها روی پردهها، نتهای مختلفی تولید میشود.
سرپنجه
سرپنجه، قطعهای چوبی است که در انتهای دسته قرار دارد و سیمها به آن پیچیده میشوند. با چرخاندن کوکها، میتوان کشش سیمها را تنظیم کرد و ساز را کوک کرد.
سایر اجزا
علاوه بر اجزای اصلی که ذکر شد، سه تار دارای اجزای دیگری مانند گل میخ، گوشی، و جعبه صدا نیز میباشد.
- گل میخ: قطعهای فلزی است که به سرپنجه متصل است و سیمها به آن پیچیده میشوند.
- گوشی: قطعهای چوبی است که به سرپنجه متصل است و برای تنظیم کوک سیمها استفاده میشود.
- جعبه صدا: حفرهای در داخل بدنه است که به تولید صدا کمک میکند.
آدرس و شماره تماس کلاس آموزش کاخن در شیراز را در لیست لینک شده آورده ایم.
مراحل ساخت ساز سه تار
مراحل کلی ساخت سه تار به شرح زیر است:
انتخاب چوب:
- بدنه: چوبهایی مانند گردو، توسکا و آبنوس به دلیل ویژگیهای صوتی و استحکامشان برای ساخت بدنه سه تار مناسب هستند.
- دسته: چوبهایی مانند گردو، توسکا و صنوبر به دلیل سبک بودن و انعطافپذیری برای ساخت دسته استفاده میشوند.
- سایر اجزا: برای قسمتهایی مانند خرک، شیطانک و سرپنجه نیز از چوبهای مناسب و سخت استفاده میشود.
برش و شکلدهی قطعات:
- با استفاده از ابزارهای نجاری، چوبها به اندازه و شکل مورد نظر برش داده میشوند.
- قطعات بدنه با دقت به هم چسبانده شده و پس از خشک شدن، شکل نهایی بدنه ایجاد میشود.
- دسته، خرک، شیطانک و سایر قطعات نیز به همین ترتیب شکل داده میشوند.
حفر جعبه صدا:
در داخل بدنه، جعبه صدایی حفر میشود که به تولید صدا کمک میکند. اندازه و شکل این جعبه، بر روی کیفیت صدا تأثیرگذار است.
مونتاژ:
- قطعات مختلف سه تار به هم متصل میشوند.
- خرک و شیطانک در جای خود قرار میگیرند.
- پردهها بر روی دسته نصب میشوند.
- سیمها به سرپنجه و خرک بسته میشوند.
تنظیم ساز:
- پس از مونتاژ، ساز کوک میشود و ارتفاع پردهها تنظیم میشود.
- در صورت نیاز، اصلاحاتی بر روی ساز انجام میشود تا صدای دلنشینی تولید کند.
آدرس و شماره تماس آموزشگاه های تنبور در شیراز را در لیست لینک شده آورده ایم.
نوازندگان تاثیرگذار سه تار
نسل اول: بنیانگذاران
- میرزا عبدالله فراهانی: بیشک یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین نوازندگان سه تار در تاریخ موسیقی ایران است. او با نوآوریها و تعالیم خود، پایههای موسیقی کلاسیک ایرانی را بر اساس سه تار بنا نهاد.
- مهدی صلحی (منتظمالحکماء): از شاگردان برجسته میرزا عبدالله بود و پس از درگذشت استاد، جایگاه وی را به عنوان یکی از بزرگترین نوازندگان سه تار به خود اختصاص داد.
نسل دوم: گسترش و شکوفایی
- محمد ایرانی مجرد: از دیگر شاگردان میرزا عبدالله بود و در گسترش موسیقی ایرانی نقش مهمی ایفا کرد. وی به عنوان یکی از مفاخر موسیقی ایران شناخته میشود.
- نورعلی برومند: نوازنده و موسیقیدان برجستهای بود که در نواختن سه تار، تار، سنتور و تنبک مهارت داشت. او به عنوان یکی از بهترین مدرسان سه تار شناخته میشود.
نسل سوم: نوآوری و تلفیق
- داریوش صفوت: نوازنده و آهنگساز برجستهای بود که در تلفیق موسیقی سنتی و مدرن تلاشهای بسیاری کرد. او در نواختن سه تار و سنتور تبحر داشت.
- محمدرضا لطفی: از شاگردان علیاکبر شهنازی و عبدالله دوامی بود و به عنوان یکی از بزرگترین نوازندگان و ردیفدانان موسیقی ایرانی شناخته میشود.
- حسین علیزاده: نوازنده، آهنگساز و پژوهشگر موسیقی ایرانی است که با نوآوریهای خود، موسیقی ایرانی را به عرصه جهانی معرفی کرد.
- کیهان کلهر: نوازنده سه تار، کمانچه و تنبور است که با اجرای کنسرتهای متعدد در سراسر جهان، موسیقی ایرانی را به جهانیان شناختاند.
نسل جدید: ادامه راه اساتید
نسل جدید نوازندگان سه تار با الهام از اساتید خود، به خلق آثار بدیع و نوآورانه میپردازند. برخی از این نوازندگان عبارتند از:
- پوریا اخواص: نوازنده جوان و پرآتیهای که در سالهای اخیر به شهرت زیادی دست یافته است.
- میلاد باقری: نوازندهای که با تلفیق موسیقی سنتی و مدرن، آثار جالبی خلق کرده است.
آدرس و شماره تماس کلاس آموزش تنبور در شیراز را در لیست لینک شده آورده ایم. برای آگاهی از اطلاعات تماس و آدرس دیگر کلاس های موسیقی به بخش لینک شده از سایت سرویس یاب مراجعه کنید.
جمع بندی کلاس سه تار در شیراز
آدرس و شماره تماس تعدادی از بهترین کلاس های سه تار در شیراز را در این لیست از سرویس یاب آورده ایم. برای اطلاع از قیمت کلاس سه تار با شماره های درون جدول تماس بگیرید.
آخرین دیدگاهها